Idén tavasszal iskolánk 3–8. évfolyamos tanulói aktívan bekapcsolódtak a Digitális Témahét programjaiba. Az informatikateremben a hét központi témája a mesterséges intelligencia (MI) volt – egy olyan terület, amely egyre nagyobb szerepet kap a mindennapi életünkben.
A digitális kultúra órákon a tanulók felfedezhették, hogyan működnek a népszerű MI-alapú alkalmazások: képgenerátorok, zene-/videoszerkesztők, valamint beszélgetőrobotok, amelyek képesek „válaszolni” a feltett kérdésekre. Megtanultuk, hogy a mesterséges intelligencia nem varázslat, hanem olyan fejlett technológia, amelyet emberek alkottak meg, és amelynek használata tudatosságot és felelősséget igényel.
A Digitális Témahéthez hittan- és etikaórákon is kapcsolódtak pedagógusaink: az offline és online kommunikáció különbségeit, a digitális viselkedés szabályait, valamint az internetes jelenlét hatásait dolgozták fel a diákokkal. A tanórák során közös gondolkodás indult el arról, hogyan lehetünk udvariasak, figyelmesek és felelősségteljesek a virtuális térben is – hiszen a megfelelő kommunikáció nemcsak az osztályteremben, hanem az online világban is alapvető fontosságú.
A hét során számos beszélgetés, játékos feladat és gondolatébresztő tevékenység segítette a tanulókat abban, hogy jobban eligazodjanak a mai, technológiával átszőtt világban. A gyerekek nagy érdeklődéssel, nyitottsággal és kíváncsisággal vettek részt ezeken az órákon.
Mindez jól illeszkedett iskolánk mindennapjaihoz, hiszen a pedagógusok különféle tantárgyakban alkalmazzák a digitális eszközöket a tananyag szemléltetésére, bemutatására, és a házi feladatokban is megjelenik a géphasználat, például információkeresés, bemutatókészítés vagy interaktív gyakorlófeladatok során.
Célunk, hogy a gyerekek megismerjék az okos és felelősségteljes eszközhasználat alapjait. A pozitív visszajelzések alapján bízunk benne, hogy a Digitális Témahéten szerzett élmények és ismeretek hosszú távon is hozzájárulnak a tanulók tudatos digitális jelenlétéhez.
Tallián-Kubinyi Nikolett