A TANULMÁNYI KIRÁNDULÁS CÉLJA

A kirándulás célja, hogy megismerkedjenek a diákok a Felvidék történelmi és természeti kincseinek egy részével.

A program lehetőséget ad II. Rákóczi Ferenc életének elmélyültebb megismerésére (Borsi, Kassa).

Történelmi ismereteiket bővíti a betléri Andrássy-kastély és a krasznahorkai Andrássy-mauzóleum meglátogatása.

A természetismeret tantárgyhoz kapcsolódóan kirándulásokon ismerhetik meg a Magas-Tátra legszebb részeit - bepillantva annak növény és állatvilágába.

Legalább ilyen fontos a határon túli magyarság mindennapi életével való találkozás – a lévárti Majoros méhészet révén.

ELŐKÉSZÍTŐ MUNKA

Az indulás előtti hetekben már javában zajlott a felkészülés. A tanulmányi kirándulást előkészítendő 6 témakört neveztünk meg, melyekből a diákok mindhárom 7.-es osztályban tablót készítettek, majd kiselőadás formájában be is mutatták a témájukat az osztályuk többi tanulója számára, hogy mindegyikőjük szert tehessen előzetes tudásra.

Egy másik óra keretében drámapedagógiai feladatot kaptak. Rákóczi életéből kellett egy-egy pillanatot megragadni a 2-4 fős csapatoknak és előzetes fölkészülés után egy rövid párbeszédet-színjátékot kellett előadniuk.

           

Megismerkedtek a Tátra és a Magas-Tátra földrajzával, élővilágával. Térképen megnéztük a helyszíneket, amiket majd meg fogunk látogatni, illetve a Barangoló alkalmazás feladatait is használtuk.

Egy osztályfőnöki óra keretében pedig a buszos utazás, a kint tartózkodás, a vezetett séták témájával, az ezzel kapcsolatos tudnivalókkal foglalkoztunk. Kitértünk az elvárt viselkedési normákra. Megbeszéltük, hogy milyen dolgokat kell és miket nem szabad az utazásra hozniuk. Megbeszéltük a mobiltelefon használat szabályait is.

A szülőket is tájékoztattuk a program céljáról és az őket érintő teendőkről, az úti programról.


A TANULMÁNYI KIRÁNDULÁS

1. NAP:

8:00 órakor indultunk az iskola elől. 12:00 óra után érkeztünk az első megálló helyünkre, Borsiba. Itt csatlakozott hozzánk a kinti idegenvezetőnk, Czima Erzsébet.

Borsiban megtekintettük a Rákóczi-kastélyt, ahol II. Rákóczi Ferenc született 1676-ban. A kiállítás és a tárlatvezetés végig vitt bennünket Rákóczi életén, bemutatta a családfáját, a család politikai súlyát, Rákóczi gyermekéveit, ifjúi éveit, majd a szabadságharcot és a száműzetést. Valamint részletesen bemutatta a kiállítás, hogyan hozták haza, Kassára a hamvait 1906-ban.

A következő helyszínünk aznap a krasznahorkaváralján található Andrássy-mauzóleum volt, amit Andrássy Dénes építtetett elhunyt felesége, Franciska számára, és ahol később Dénes grófot is örök nyugalomra helyezték.

Innen már a szállásunkra, Várhosszúrétre vitt az utunk, de útközben elmentünk Torna romvára mellett, és a még mindig felújítás alatt álló Krasznahorka vára mellett is. Szállásunk Várhosszúréten, egy kis településen volt, a Penzion Adriana-ban. A vacsora után kimentünk a falu sportpályájára, ahol tollasozhattak, röplabdázhattak, focizhattak, mozoghattak a diákok. Az utolsó estén a helyi magyar, hasonlókorú gyerekekkel fociztak is egyet, egy barátságos mérkőzés keretében, a mieink.

2. NAP:

A következő nap újra buszra ültünk, hogy a magyar határ mellől jóval messzebb, északra, a Magas-Tátrába utazzunk. Már a buszból megcsodálhattuk a kilátást, ahogy először átkeltünk az Alacsony-Tátrán, majd előttünk magasodott a Magas-Tátra vonulata. A Csorba-tó volt az első állomás, ahol a tó körüli sétáló úton végigmentünk, miután megismerkedtünk Szentiványi József történetével. Neki köszönheti a Csorba-tó, hogy ma is turista látványosság, túra célpont.  Innen felfelé túráztunk a Poprádi-tóhoz. A látvány gyönyörű volt és az úton foltokban még hó is volt. A Poprádi-tó pedig be is volt fagyva.

3. NAP:

A következő napon több, különböző fajta programon is részt vettünk. Legelőször is a lévárti méhésszel találkoztunk, aki nagyon érdekes és szép dolgokat mesélt nem csak a méhészetről, hanem a felvidéki magyarság életéről is. Sőt, elmondta, hogy az ő családjának a II. világháborút követő kitelepítés és kényszermunka után hogyan sikerült a saját falujukban a saját házaikat visszaszerezni és újra elindítani az életüket. Bemutatott emellett egy tipikus gömöri parasztházat, beszélt a berendezéséről, a paraszti életről, valamint a gömöri cserepességről is.

Ezután a gombaszögi cseppkőbarlangot kerestük fel, mely bekerült az UNESCO világörökség programjába az egyedülálló szalmacseppkövei révén. 

Délután a betléri Andrássy-kastélyba mentünk el. A diákok le voltak nyűgözve a kastély pazar enteriőrjeitől és sok mindent tanulhattak meg az Andrássy-család XIX. századi életéről, politikai szerepükről is. A napot Rozsnyó meglátogatásával zártuk, ahol újra hallhattunk Andrássy Dénesről és a feleségéről, akik vagyonuk nagy részét a környék szegényeinek, rászorulóinak támogatására, felemelésére használták föl.

4. NAP:

Az utolsó napon elköszöntünk szállásadóinktól és elindultunk hazafelé. Menetközben eltöltöttünk pár órát Kassán. Megtekintettük a Szt. Erzsébet dómot. Az idegenvezető beszélt a templom történetéről, majd lementünk az altemplomba, ahol megnéztük és megkoszorúztuk II. Rákóczi Ferenc síremlékét.

       

  

Ezután a dóm melletti Szt. Mihály kápolnát is megmutatta nekünk az idegenvezetőnk. Utána átsétáltunk a Rodostó-házhoz, ahol újfent Rákóczi életéből kaphattunk részleteket, köztük a törökországi száműzetés éveiről is, hiszen a múzeum az eredeti rodostói ház pontos másolata. Ebéd után még sétálgattunk Kassa főutcáján, aztán irány haza, Nagykovácsiba. Fáradtan, de gyönyörű élménnyekkel feltöltekezve érkeztünk haza.

UTÓMUNKA

Május 5-én kezdtük el újra az iskolát, és rögtön az első napon, osztályfőnöki órán meg is beszéltük, kinek milyen élményei voltak, kinek mi tetszett a legjobban. Az élményeinkről és a megszerzett tudásunkról egy Kahoot-kvízben lehetett számot adni, valamint a diákok tovább csinosíthatták még az úti naplójukat is. Digitális kultúra órán a diákok a Határtalanul!-lal kapcsolatos feladatot kaptak azon a héten. Az általunk felkeresett helyszínek térképét kellett nekik kimásolni az internetről, majd a térképre a saját fotóikat is elhelyezni.

 

 

TÉMANAP

Jelenleg a június 4-ei összetartozás napjára készülünk témanappal, ahol a teljes felső tagozatot be kívánjuk vonni a határon túli magyarok történelméről, művészetéről, tudományáról, Trianonról és az utóbbi száz évükről szóló, játékos feladatokat tartalmazó programba.





 

A Nagykovácsi Általános Iskola 7. évfolyamos diákjai idén is részt vesznek a Határtalanul program keretében megvalósuló külföldi kiránduláson. Az utazás célja, hogy a tanulók megismerkedjenek a külhoni magyar területek kulturális és történelmi örökségével, valamint személyes élményeket szerezzenek a határon túli magyarság életéről.

A kirándulás a Határtalanul! program pályázati támogatásával valósul meg, így a résztvevő diákok számára anyagi terhet nem jelent. A program során a tanulók nemcsak történelmi helyszíneket látogatnak meg, hanem találkoznak külhoni magyar diákokkal is, ezzel is erősítve a magyarság összetartozásának érzését.

A pontos útvonalról és programokról az osztályfőnökök tájékoztatják a diákokat és szüleiket. Egy biztos: felejthetetlen élmények várnak a résztvevőkre!