Segítők az iskolában
Tanulási, magatartási nehézség? Előny? Hátrány? Bélyeg? Segítség?
Ezeket a kinemmondott kérdéseket látjuk szülők riadt tekintetében, amikor először
szembesülnek, azzal, hogy gyermeküknek szüksége lenne az osztálytermi kereteken kívüli
segítségre.
Segítségre, nem pedig negatív bélyegre. A szülők döntése, hogy ezzel a lehetőséggel
élnek-e, vagy elutasítják. Optimális esetben a család-pedagógus-fejlesztő szakember
szoros, kölcsönös együttműködésben dolgozik a gyermek fejlődése érdekében.
Jelenleg iskolánk tanulóinak 15%-a részesül fejlesztő pedagógiai ellátásban.
Az ellátást a köznevelési törvényben foglaltak határozzák meg. Mi, az iskolai fejlesztő
pedagógusok ez alapján szervezzük meg a foglalkozásokat.
Az első osztály megkezdésekor a kötelezően előírt szűrővizsgálaton térképezzük fel a
gyermekek tanulási készségeit. A jó iskolai beváláshoz megfelelő motiváltság, feladattudat,
figyelmi, percepciós és grafikus készség is szükséges. A szűrővizsgálat eredményeképpen
a nehézséget mutató gyermekek kiscsoportos formában megsegítő, fejlesztő
foglalkozásokon vesznek részt. A tanév során az osztálytanítókkal együtt figyeljük, értékeljük
a gyerekek teljesítményét és viselkedését. Amennyiben folyamatosan fennáll valamely
területen az elmaradás, jelezzük a szülőnek, és a területileg illetékes pedagógiai
szakszolgálathoz vagy egyéb vizsgáló intézményhez irányítjuk a szülőt.
Tanítók és fejlesztők több évtizedes tapasztalata, hogy a korán kiszűrt problémákat,
-bármelyik területen is jelentkeznek- lényegesen könnyebb orvosolni, mint a vitatott,
halogatott, “elkent” nehézségeket, melyek az idő előrehaladtával egyre több tanulási
területen okoznak lemaradást a gyerekeknél.
A képességfejlesztés mellett a kis létszám lehetőséget ad a gyermekeknek személyes
problémáik, tanulási kudarcaik megbeszélésére is, mely tapasztalataink szerint sokat segít a
problémák feldolgozásában, elfogadásában. Fontos a nyílt, elfogadó légkör mind az
osztályban, mind a fejlesztő órákon. Az osztálytanítók iskolánkban nagy hangsúlyt fektetnek
arra, hogy a fejlesztésre járó gyerekeket ne érje hátrány, ezáltal sok kis osztálytárs
érdeklődik, szeretné kipróbálni a játékokat, a fejtörőket. Erre többször lehetőség is nyílik,
mára gyakorlat, hogy a fejlesztős gyerekek meghívhatják egy-egy órára a barátaikat.
Az első osztályosok számára biztosítunk jó pár éve már, heti rendszerességgel, a
testnevelés óra keretében szenzomotoros fejlesztő tornát, mely jó hatást gyakorol a tanulási
képességekre. A foglalkozásokat Lánczi Márta kollégánk vezeti.
A fejlesztő csapat további tagjai: Dutkainé Bödő Gabriella, Kieselbach Mónika, Szerző
Krisztina.
Fontos számunkra a szülővel való kapcsolattartás, melyet az osztályfőnökökkel közösen
tartott konzultációk keretében igyekszünk megszervezni, illetve az iskola honlapján
feltüntetett fogadó időpontokban, előzetes emailes egyeztetés után, találkozhatnak velünk a
szülők.
Valamennyien szeretettel várjuk a gyerekeket a foglalkozásokon!